Na volné noze je blaze?

   success

Na volné noze je blaze?Nabídkový e-mail začínal slovy "Vážená paní Einsteinova". Automatu se podařilo prohodit příjmení a ulici. Ale také ukázat, jak je to s osobním zaměřením na klienty u této globální firmy. O velkých společnostech je známo, že nedokáží své zákazníky oslovit individuálně. K tomu je totiž zapotřebí osobní aktivity a samostatnosti v rozhodování. Jenže firmy mají obavu, že kdyby ji zaměstnancům poskytly, čekal by je pád do chaosu. Mohlo by se tedy zdát, že nejlepší předpoklady pro osobní péči o zákazníka mají malí podnikatelé, živnostníci na volné noze. Zdání však klame. Kromě svobody je totiž zapotřebí i čas. A toho mají drobní živnostníci velmi málo.

Je to paradoxní, ale o automatizaci marketingu se více než velké společnosti zajímají právě volnonožci (či "freelanceři", jak si také říkají). Zdržuje je i kontakt se zákazníky. "Pořád se na něco ptají," stěžují si na internetu. "Mám je zpoplatnit?" Zdánlivá výhoda, kdy proto sobě stojí dva živí lidé a mohou se dohodnout, se tedy nekoná. Jedna strana totiž musí vydělávat a ne se bavit. Nemá zkrátka čas. Proč?

"Dnes do této oblasti vstupují mladí lidé, kteří si nemohou říci o velké peníze, protože jednak pro to nemají žádné mimořádné předpoklady, jednak jim to nedovolí konkurence.

Začít podnikat je dnes velmi snadné. Nejenže se snižují úřední bariéry, ale rozvoj nových technologií umožnil, aby do světa byznysu vstoupili i amatéři. Pokud to není optický klam, tak současný volnonožec se nejčastěji živí digitálním marketingem nebo vytvářením webů. K tomu je sice zapotřebí znalostí a dovedností, ale nemusíte kvůli nim studovat vysokou školu ani nabývat zkušeností dlouholetou praxí.

Co se na jedné straně může zdát výhodou (snadný přístup na trh), to je na druhé straně problémem. Protože v těchto oborech může podnikat kde kdo, je trh logicky přeplněný. A tak se nejdůležitějším konkurenčním nástrojem stává nízká cena. Což znamená, že freelancer potřebuje pracovat, ne se vybavovat se zákazníky. Potřebuje automatický marketing, který sám získá a uzavře zakázku, ne individuální oslovování klienta a dotazování se na jeho potřeby. Kruh se tak uzavírá. Automatika umožňuje získávat zákazníky, kterým jde především o cenu a jejichž požadavky jsou standardní. Lukrativní zakázky dostanou jiní.

Neustálý hon za penězi ovšem popírá to hlavní, co volnonožci vyznávají - svobodu. Sice si občas můžete přečíst o lidech, kteří se svým notebookem cestují po celém světě, denně nějaké tři hodiny pracují a pak si užívají na pláži. Zkuste si představit, jaké asi musí mít zákazníky, aby to bylo možné. Možná vystačí s málem, ale budou tak chtít žít i ve třiceti, čtyřiceti letech?

I představa, že napíšete e-book a do smrti už budete jen inkasovat, je směšná. Kolik českých spisovatelů může říci, že je psaní uživí? Řekl bych, že jich není více jak deset. Jste vy tak dobří, abyste se mezi ně zařadili jednou jedinou knihou? Navíc odborná literatura rychle stárne a zájem čtenářů je odváděn konkurenčními autory. Tento příjem vám tedy do důchodu rozhodně nevystačí. Pravděpodobně vyschne během půl roku.


Máte nadprůměrnou kvalifikaci?

Než přišel internet a digitální technologie, bylo podnikání na volné noze doménou vysoce kvalifikovaných odborníků - lékařů, expertů, právníků atd. Tedy profesí, které mají ceněné know-how (získané univerzitním vzděláním, praxí i mimořádnými schopnostmi) a mohou tedy požadovat nadprůměrné odměny. Tím jsou vyvažovány nevýhody jejich postavení, například závislost příjmů na neustálém vykonávání práce.

Dnes však do této oblasti vstupují mladí lidé, kteří si nemohou říci o velké peníze, protože jednak pro to nemají žádné mimořádné předpoklady, jednak jim to nedovolí konkurence. Jít touto cestou má tedy smysl jen pro ty, kdo si nade vše cení svobody a jsou ochotni se kvůli ní vzdát i dostatečného materiálního zabezpečení. A u většiny i tak jen dočasně.


Živnostník není podnikatel

Existují tedy možnosti, jak začít podnikat bez popsaných omezení, ale zachovat si určitou svobodu? Jsou, ale většinou vyžadují jít mezi lidi. Popravdě řečeno, mnozí volnonožci digitálního zaměření se sice považují za introverty, ale jde spíš o pohodlnost. Není to snad příjemné, strávit celý den doma v pyžamu, protože u počítače je to jedno? Proč bych se měl zabývat jednáním s otravnými lidmi?

Proč? Už Tomáš Baťa rozlišoval mezi živnostníky a podnikateli. Živnostníci jsou podle něj lidé, kteří chtějí uživit sebe a své rodiny. Podnikatelé mají vyšší ambice. Pokud je tedy pro vás důležitou hodnotou, že můžete strávit celý den v papučích a pyžamu, patříte do první skupiny. Spokojíte se s tím, že nemáte hlad. A najdete si věrohodné argumenty, proč nemít auto, děti a dovolenou. Jestliže máte vyšší ambice, ale žádné velké prostředky na investice, můžete zkusit něco jiného.

Nemáte-li tak dobré nápady, abyste na nich mohli založit úspěšný startup, můžete prodávat nápady jiných. Jednou z činností, které stále umožňují nadprůměrné příjmy, je prodej. Dobří prodejci jsou dnes profesí, kde poptávka vysoce převyšuje nabídku. Pokud se však pracovní poměr neslučuje s vaší představou o svobodě, najděte systém, který vám předá know-how, ale ponechá volnost samostatného podnikatele. Na ně se podíváme v pokračování tohoto článku.

Už teď si ale můžete přečíst  informace o jedné z možností.

Newsletter