Z archivu newsletterů: Jsou zkrátka aktivní

   marketing

Z archivu newsletterů: Jsou zkrátka aktivníNa nedávné konferenci Retail Summit prezentoval zástupce řetězce Metro (u nás prodejny Makro) program partnerství s drobnými obchodníky. Mimo jiné grafem, který ukazoval nárůst podnikatelů zapojených do tohoto programu. Některé z přítomných překvapil sloupec, který vybíhal dalece z průměru a asi třikrát převyšoval jiné kraje. Otázka od posluchačů tedy logicky zněla: "Proč je na severní Moravě tolik partnerů?" Odpověď byla zajímavá: V Ostravě se vedení a pracovníci postavili k programu aktivně. Nespoléhali se tedy na letáky, nečekali, až zákazníci přijdou, ale aktivně je prostřednictvím obchodních zástupců vyhledávali.

Můžeme si tedy říci, že uvedený rozdíl ilustruje rozdíl mezi "aktivní" reklamou a aktivním osobním přístupem. Klasická reklama přinesla mezi 200 až 600 zákazníky, aktivní obchodní zástupci téměř půldruhého tisíce zákazníků.

"Chcete-li být úspěšní, buďte aktivní a počítejte s touto aktivitou do samého počátku."

Málokdy se povede vidět takto jednoduše rozdíl mezi mechanickým "standardním" přístupem a přístupem aktivním, založeným na komplexní ofenzívě. Málokdy je tak přesvědčivý. Není to dobrý argument pro ty, kteří pláčí nad nedostatkem zákazníků, ale i pro podnikatele spokojené s účinkem reklamy? Máte-li uspokojivé výsledky, proč byste nemohli mít třikrát lepší?


Co můžete udělat pro svůj úspěch:

Zapamatujte si zásadu intuitivního marketingu: Intuitivní marketér pracuje komplexně a aktivně

Ukázali jsme si na příkladu, jak se vyplatí aktivita. Co je ale míněno komplexností?

Komplexnost marketingu souvisí s aktivitou. V Intuitivním marketingu totiž neplatí, že stačí něco zaplatit a máte vystaráno. Jak často zdůrazňuji, Intuitivní marketing přináší úspěchy, ale zato si vyžaduje vás - a to cele. Nelze se tedy spolehnout na to, že si objednáte reklamu. Reklama je jen malou částí vaší snahy a aktivity Více informací můžete získat v kurzu Intuitivní reklama). Většinou jen na něco upozorní a ty nejméně odolné (nebo právě potřebující váš produkt) jedince přiměje ke koupi. Ti ostatní váhají - a pokud nenásleduje nic dalšího, obrátí pozornost jinam. Na reklamu tedy musí něco navazovat. A to něco je například práce obchodních zástupců, ale třeba také nabídkové dopisy, telefonáty, předváděcí akce, publicita v médiích atd. atd.

A nejen to. Podaří-li se vaším marketingovým úsilím dostat zákazníka do vaší prodejny či prodejního oddělení, co ho tam čeká? Nepěkné prostředí, neochotní lidé, zboží, které ho zklame, protože neodpovídá tomu, co jste o něm tvrdili v reklamě? Co udělá člověk, který se nechá zlákat pěknou fasádou do restaurace, ale uvnitř nalezne špínu, tmu a neochotné číšníky? Určitě nemá důvod zde zůstávat o nic déle, než se stihne otočit a vyjít ze dveří.

K tomu připočítejte celou dobu, po kterou bude zákazník váš produkt užívat. Jeho zkušenost se bude odvíjet od servisu, doplňování nabídky a rozšíření funkcí, pohodlí užívání až k ekologické likvidaci. V každém okamžiku tedy bude myslet na vás - a je důležitá, zda pozitivně či negativně. Zkuste tedy i sílu takových maličkostí, jako je písemné poděkování za nákup, třeba v případě firemních zákazníků. Či dotaz na spokojenost po čtrnácti dnech. (Více informací můžete získat v kurzu Obchodní komunikace a na CD Úspěšný obchodník).

Chcete-li tedy být úspěšní, buďte aktivní a počítejte s touto aktivitou do samého počátku. Není nic horšího, když se pak za pochodu - a většinou pozdě - vymýšlí  další aktivity.

(2007)

Newsletter