Metcalfův zákon, síťové podnikání a váš úspěch

   marketing

Metcalfův zákon a síťové podnikáníNakoupil jsem v supermarketu známého řetězce. Pak nabral naftu na čerpací stanici, patřící do nadnárodní sítě. Dal jsem si bagetu řetězce Subway a doplnil kofein v jedné z kaváren Starbucks. Doma jsem zasedl k počítači, připojil se k internetové síti a podíval se, co se děje - hlavně na sociálních sítích. Pak jsem ještě absolvoval rozhovor s jedním ze sítě spolupracovníků a nakonec se uložil ke spánku do závěsné sítě (trochu přeháním, ale jako pointa to vypadá pěkně). Ať chceme nebo nechceme, moderní svět je založen na sítích. Představy o podnikatelích - solitérech jsou v mnoha případech zastaralé.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že o výhodách sítí není třeba pochybovat, realita je trochu jiná. Projdete-li si internet (tu síť sítí), zřejmě se dozvíte, že převažují negativa. Maloobchodní řetězce nám nutí nezdravé potraviny a vykořisťují dodavatele. Fastfoodové sítě způsobují obezitu. Síťové čerpací stanice drží uměle vysoké ceny. Využívání sítě známých je založeno na korupci. Síťoví marketéři otravují lidi… Dost, dost.

"Hodnota sítě se rovná počtu lidí, kteří ji používají, na druhou."

Povšimněte si prosím, že všechny ty názory zastávají hlavně lidé, kteří odmítají svobodu rozhodování a vlastní odpovědnost za něj. Jestliže si koupí laciný párek bez masa, pak za to může řetězec a stát. Když nemají žádné známé, kteří by jim mohli v něčem pomoci, je potřeba dát na pranýř všechny, kdo takové přátele mají. A nechce-li se jim vstát od televize, označí za nezákonné všechny aktivity, které k tomu jiné přimějí.


Sítě jsou moderním trendem

Bohužel není žádnou výjimkou, že se k nim připojí i mnozí podnikatelé. Někteří nadskakují už při slovu "síť" a internetové diskuse jsou plné požadavků, aby se zakázalo to či ono. Často z naprosté neznalosti a neochoty poznávat nové věci v měnícím se světě. I takový franšízink, dnes zcela běžná věc, byl poměrně nedávno označován za nekalé a podvodné podnikání.

Ale podívejme se raději na pozitivní stránky. Proč byste měli svůj byznys rozvíjet jako síťový, nebo se do nějaké sítě zapojit, či s ní spolupracovat? Odpovědí je Metcalfův zákon. Podle jeho autora se hodnota sítě rovná počtu lidí, kteří ji používají, na druhou. Hodnotu můžeme chápat například jako užitek pro zákazníky, nebo ekonomický přínos podnikatelům.

Ukažme si to na jednoduchém příkladu. Pokud máte dejme tomu jednu prodejnu fastfoodu, její hodnota je jedna. Jste-li však součástí sítě o 50 provozovnách, dosahujete užitku ve výši 2500. Proč? Zkušenost a zvyk zákazníka z jakékoliv prodejny se uplatňuje i ve všech ostatních. Zvykne-li si třeba v Plzni chodit do KFC, pak bude tuto značku hledat i v Ostravě. Každá provozovna tedy do sítě přispívá svými zákazníky, nemá je jen pro sebe. Společně vytvářejí zkušenosti.

Z hlediska nakupujícího zase není jedno, jestli má věrnostní kartu místního konzumu nebo Tesca s více jak 200 obchody.


Jak podnikat síťově

Podnikejte tedy síťově. Například takto:

  • Vytvořte síť svých prodejen, provozoven či restaurací. Nemusí to být nákladné, když použijete franšízu, licenci nebo spolupráci.
  • Na internetu využijte možnosti affiliate programů a vybuduje tak síť, která vám bude dělat reklamu a přivádět zákazníky.
  • Pro odbyt svých produktů založte multi-levelovou síť, případně do nějaké vstupte, abyste se naučili, jak se sítí pracovat.
  • Pořiďte si franšízu.
  • Staňte se členy sítí, které poskytují nákupní výhody. Jak nákupních společenství (podnikatelé), tak věrnostních systémů (spotřebitelé).
  • Využívejte ke své práci odpovídající sociální sítě.
  • Vytvořte síť svých zákazníků a poskytujte jim nadstandardní hodnoty.
  • Vybudujte si síť svých známých, přátel a spolupracovníků a využívejte jejích možností.

 Podnikejte síťově

Newsletter