Chytré akce zlepší prodej

   maloobchod

Chytré akce zlepší prodejBylo by to jistě pěkné, kdyby ve vaší prodejně vždy nakupovalo tak akorát lidí. Ani ne moc, ani ne málo. Skutečnost ovšem bývá jiná, buď je prázdno, nebo naopak nával. Zamysleli jste se někdy, co to udělá a vašimi akcemi a snahou o zvýšení prodeje? Když prodejna zeje prázdnotou, nikoho samozřejmě neoslovíte. Když je plná, dopadne to stejně. Snažíte se, abyste zákazníky obsloužili co nejrychleji, nebudou přece stát ve frontě. Takže na propagaci akcí, na aktivní nabídku, na to, aby si nakupující vybral i něco jiného kromě zlevněného zboží (což je původní účel akce), zkrátka není čas. A kdy tedy je? Při tomto neřízeném způsobu prodeje bohužel nikdy.

Je zajímavé, že řada obchodníků se s tímto stavem jednoduše smíří. Přitom nemusí. Je jasné, že ideálního stavu nedosáhnete, ale na druhé straně můžete přece jen do jisté míry zařídit, aby zákazníci přišli i v době, kdy je prodejna obvykle prázdná. Pomohou vám k tomu časově vymezené akce. Běžně se používají slevy, které platí v určitém rozmezí dnů. Ty vám ovšem, pokud nedáváte svým zákazníkům do schránek letáky, mnoho nepomohou. Je ale možno vytvářet akce, které budou platné dejme tomu jen od 10 do 12 a od 16 do 18 hodin každý den, nebo třeba pouze v pondělí.

"Určitými pobídkami je možno zákazníky přimět, aby změnili své návyky, pokud jde o čas nakupování."

S podobnými akcemi se můžete setkat třeba v podobě "happy hour" v restauracích. Ty je také využívají k posílení návštěvnosti v době, kdy by jinak podnik zel prázdnotou. Některé prodejny zase v odpoledních hodinách vyprodávají zboží, které by se do druhého dne zkazilo.

Když jsem ještě studoval, rozhodli se jednou v menze, že budou dávat zbylé porce zdarma. Studenti na to samozřejmě zareagovali tak, že před zavírací dobou se vytvořila dlouhá fronta, zatímco hodinu předtím nikdo neměl o placené jídlo zájem. Výdej přebytků byl zase brzy zrušen, protože hrozilo, že všichni strávníci budou chodit až před koncem. Je tedy vidět, že určitými pobídkami je možno zákazníky přimět, aby změnili své návyky, pokud jde o čas nakupování.

Lidé, kteří jsou citliví na akce, se tomu přizpůsobí. Jestliže jste je nasměrovali do doby, kdy v prodejně není tolik nakupujících, můžete s nimi dále pracovat. Máte čas na aktivní prodej - prodejní rozhovor, seznámení s novinkami, vyzkoušení a ochutnávky atd. A protože také ve špičkách tímto opatřením poleví nápor, dá se i tam působit aktivně a se zákazníky komunikovat. Pravidelnější rozvrstvení nakupujících v čase je tedy důležitým základem pro to, abyste s nimi mohli vést prodejní rozhovor a konečně prodávat. Protože rychlé podávání zboží, o které si zákazník řekne, není prodej.


Jak zákazníky informovat

Zbývá zodpovědět otázku, jak zákazníky o akcích informovat. Asi by nebyli příliš nadšení, kdyby přišli do prodejny a zjistili, že akce bude platit až za několik hodin, nebo už její čas vypršel. Tady nezbývá nic jiného, než zapojit internet. Nejeden obchodník se mu snaží vyhýbat, ale pokrok se nedá zastavit nebo přehlížet. Úspěšní podnikatelé dělají to, co doba žádá.

K dispozici máte především dvě možnosti. Jednou z nich je elektronický leták, v podstatě oznámení o akci zveřejněné na webu. Může mít grafickou podobu tištěného letáku, ale nemusí. Abyste však zaujali čtenářův zrak, doporučuji použít lákavé obrázky a zvýraznění ceny. A protože na zákazníky více působí samotný fakt, že poskytujete akci, než výše slevy, nezapomeňte to pořádně zdůraznit, například velkým nadpisem.

3 způsoby, jak navýšit tržby

Navýšit tržby za cenu velkých investic, to dokáže každý. Jako chytrý podnikatel nebo podnikatelka ale víte, že to není nic pro vás. Vy na to jdete především chytře a dokážete tak porážet i velkou konkurenci. A v programu PARTNER PLUS k tomu máte dobrého partnera. Podnikejte chytře

Druhým nástrojem je e-mailový newsletter. Ano, znám všechny výhrady, které obchodníci k této formě komunikace mají. Vím, že lidé jsou zahlceni všemi možnými nabídkami akčních slev a většinou je ani nečtou. To však není vina newsletterů jako takových, ale jejich obsahu. Pokud v nich čtenář nenajde nic zajímavého a přitom mu chodí dvakrát, třikrát denně (jako tomu bývá u některých internetových prodejen), tak ho to určitě otráví. Když ale ví, že dostane zajímavé informace, bude váš newsletter očekávat. Podstatné tedy je, abyste neinformovali jen o akcích. Vždy přidejte něco zajímavého, o čem víte, že si to příjemce s chutí přečte.

Časově směřované akce jsou jedním ze způsobů, jak řídit prodej. Pokud pro to máte vhodný systém, řadu kroků vám usnadní. Například při použití programu PARTNER PLUS je vytvoření takových akcí otázkou několika minut a vyplnění jednoho formuláře. Pokud je spojíte s dalšími nástroji (zejména na vytváření a odesílání newsletterů), jsou  přínosy pro váš obchod značné.

Tady je váš úspěch!